Menu
pts askeroth

For the
adventurous
minds

PTS Askeroth verkar inom fack- och detaljhandeln samt inom produktmedia och presentreklam. Huvudfokus ligger på ståltermosar, vattenflaskor och kaffemuggar. Vi tillhandahåller marknadens bredaste sortiment av termosar med försäljningsrättigheter för varumärken som Thermos® och SIGG®, vid sidan om vårt egna varumärke Vildmark®.

PTS erbjuder marknadens senaste och bästa tryckteknik tillsammans med egna formverktyg och egen design. Vi håller vad vi lovar och tar en stolthet i vår mångåriga historia och långa erfarenhet. Vi är pålitliga, innovativa och kunniga inom vårt område. Vi gör inte allt, men vi är bäst på det vi gör.

VI GÖR INTE ALLT
MEN VI ÄR BÄST PÅ DET VI GÖR

PTS Askeroth grundades 1938. I intyget från bolagsverket kan man läsa att Ragnar Askeroth registrerade företaget, men det var hans son Ulf som gjorde det till vad det är idag.

Under slutet av 40-talet var PTS pionjärer inom importhandel från Asien med fokus på Japan. 1986 utökades verksamheten med ett eget lager för att nå en större kundgrupp med snabb service och mindre krav på stora volymer. Fokus låg främst på egna handlare inom fack- och detaljhandeln.

1992 formades företaget till vad det representerar idag med huvudsaklig inriktning på import av fritids- och hushållsprodukter. Detta år, efter flera år av samarbete, fick vi även agenturen för Thermos® produktsortiment.

Vi har idag marknadens bredaste sortiment av termosar med starka och marknadsledande varumärken som Thermos®, Vildmark® och SIGG®. Vi levererar dels till detaljhandeln och dels till profilbranschen. Vi ombesörjer tryck och har ett nära samarbete med de bästa tryckarna i landet.

Vår historia

1938

Det var en gång en liten butik i göteborg

Företaget grundades 1938 av Ragnar & Elsa Askeroth. Då i form av en liten butik på Södra Hamngatan i Göteborg. Butiken hette Böcker & Konst och var väldigt populär i området.

1973

Trading och intresset för teknik

Butiken stängdes 1973 efter att sonen Ulf tagit examen. Han tog över företaget och ändrade inriktning på verksamheten tack vare sitt intresse för teknik. Ulf hade fått intresse för termosar och tekniken bakom dessa.

Äventyret i fjärran östern

Ulf begav sig till Asien och besökte fabriker regelbundet och byggde affärsrelationer.
Här växte passionen för innovativa produkter och beslutet att satsa helhjärtat på termosar blev tydligt.

1989

Termosflaskan som förändrade branschen

På mitten av 80-talet introducerades termoflaskan och Ulf fick rättigheterna att sälja två varumärken direkt från fabrik till Sverige. 1989 fick PTS dessutom exklusiv rättighet att sälja originalvarumärket Thermos.

Ensam är inte alltid stark

Verksamheten växte och Ulf anställde sina första medarbetare, Inga Magnusson och Benny Rindebäck. Samtidigt flyttade man till större lokaler med eget lager och friheten att skala upp.

2002

Vildmark och egen design

I början av 2000-talet gick ännu en dröm i uppfyllelse för Ulf. Hans första egendesignade produkt nådde marknaden och år 2002 lanserades det egna varumärket Vildmark

Ny profil med bredare sortiment

Sortimentet breddades ytterligare och PTS sålde nu även kaffemuggar och vattenflaskor i form av profilprodukter. Man startade ett samarbete med ett lokalt tryckeri på hemmaplan.

2016

Relationer som består

Idag, drygt 40 år senare drivs PTS av tredje generationen, Ulfs dotter Mikaela som kom in i bolaget 2016. Resorna till Asien fortsätter och de goda relationerna växer sig fortfarande starkare för varje år, där både hon och Ulf reser regelbundet och besöker fabrikerna.

Back to Top